...geng mengintai...

Sunday, January 27, 2013

Kita Selalu Lupa

Assalamualaikum..

Setelah sekian lama, maka ini adalah entry pertama untuk blog ini bagi tahun 2013.. Alhamdulillah, thanx to my best friend, Acik who inspired me this maghrib to continue blogging.. It not that I don't have materials to share, but actually I'm racing against the time.. Like seriously.. I'm not kidding!

*blah blah blah...excuses EXCUSES excuses!

Ok..cut the crap! Lets go straight to the point.. Its been a while I'm not writing about something that could actually motivate myself, and probably motivate my readers as well.. I'm not a qualified motivator but I'm writing this based on my own experience..

Kita Selalu Lupa.. Yeah, aku tak gunakan imbuhan 'TER' pada frasa kata 'LUPA' kerana percaya atau tidak, kita sendiri yang melupakannya.. Apa yang kita lupa? Kita lupa siapa diri kita sebenarnya.. Kita lupa dari mana asalnya kita.. Kita lupa di mana kita berada.. Kita lupa untuk siapa kita sebenarnya.. Kita lupa pengakhirannya bagaimana.. Siapa yang berani mengaku bahawa dia sentiasa aware with these questions?? Frankly.. I don't! Like hey.. Kita muda lagi la.. Rilex lah.. Erm..think again!

Dengan segala nikmat yang Allah beri kepada kita.. Kita lupa untuk bersyukur.. Nikmat bukan bererti kita miliki kenderaan mewah..kerja yang bagus..duit banyak gile kat bank..boleh shopping sepanjang masa..ada rumah besar..miliki wajah yang tampan dan cantik.. Itu adalah bonus dan juga ujian sebenarnya.. Erti nikmat amatlah luas.. Benda yang paling basic pon adalah nikmat sebenarnya.. Kita bangun tidur, masih bernafas..masih mampu membuka mata dan melihat diri kita sendiri di cermin pon merupakan nikmat yang besar untuk diri kita.. Setiap hari kita buang air kecil dan besar.. Bayangkan satu hari kita tak boleh buang air kecil atau air besar?? Apa yang kita rasa?? Sakit kan?? Yeah..itu nikmat sebenarnya.. Dari saat kita bangun tidur sehinggalah kita melelapkan mata kita di malam hari, kita sebenarnya dilimpahi dengan nikmat serta kasih sayang Allah.. Itu yang KITA SELALU LUPA.. 

Tahun 2013 sudah menjelma.. Well, how fast time flies.. Januari juga bakal melabuhkan tirainya.. Februari bakal membuka tirainya.. Sudah renung-renungkan apa yang berlaku sepanjang 2012?? Apa yang kita pelajari tiap yang buruk dan baik yang berlaku pada kita?? Sudahkan kita muhasabah diri kita?? Semakin hari, sebenarnya kita semakin hampir dengan titik pengakhirannya.. Well, setiap yang hidup pasti mati kan?? Itu pasti berlaku.. Eeee..ape ni cakap pasal mati?? Muda lagi lah... Mati tidak mengenal usia.. Sepupu rakan baik aku meninggal pada usia 23, tiada sakit..punca kematian adalah accident.. Bulan januari sahaja, 2 orang anak murid ibu aku masing-masing berusia 17 dan 16 tahun telah pergi mengadap Illahi..punca kematian juga sama..accident.! Tanpa petanda, Allah telah 'panggil' mereka.. KITA SELALU LUPA kan?? 


Menjadi tanggungjawab kita untuk saling ingat-mengingati.. Al-maklumlah..kita bukannya sendirian hidup di dunia ini.. Whether we like it or not, we need each other.. Apabila kita mengingatkan orang lain, sebenarnya kita ingatkan diri kita sendiri.. 

Welcome 2013.. No matter how we started our 2013, kita pastikan bahawa kita manfaatkan setiap saat..setiap nikmat yang Allah kurniakan kepada diri kita.. Percayalah..kita akan jauh lebih menghargai apa yang telah kita hilang dari apa yang kita miliki.. Dan yakinlah, Allah telah berkata 'KUN FAYA KUN'.. Apabila Allah berkehendakkan sesuatu, maka tiada apa yang dapat menghalang-NYA.. 

Ayuh kita sama-sama renungkan..

Bicara DANIEL ADIE: Berserah pada-NYA.. DIA tahu apa yang terbaik untuk setiap hamba-NYA!



13 comments:

Joe_Hans said...

memikirkan benda yang sama jugak adie.. walaupun masih muda, tapi rasa2nyer ade nikmat yg Allah dah tarik sikit demi sedikit...

Alya Natasha said...

kita memang selalu lupa selagi tak diuji dengan musibah...

Lynn EasyYanz said...

nice post..

ZWAN SABRI said...

Akhirnya... Update jugak.. lama menanti entry dr blogger yg famous ni.. btw, bab mati ni, kita lebih suka buat2 lupa sebenarnya.. huhu

DanieL AdiE said...

Betol tu Johan..hak DIA kan.. Siapalah kita utk mempersoalkannya.

DanieL AdiE said...

Betol tu...

DanieL AdiE said...

Thanx a lot..

DanieL AdiE said...

Ye ke? Maaflah Zwan..huhu..

Kita mmg sengaja lupakannya.

atul said...

setuju.. kita selalu lupa... that y la kena selalu mengingati kan..

Syafik Coklat said...

aku selalu lupa ap yg pnah ak buat dua minit dulu

Fiq Fikri said...

lama tak update blog kan!!

Asyraf Arif said...

terima kasih kerana mengingatkan diri yang sering lupa ini :D

Arry_RennwoodBlogerBoy said...

welcome back..yup..btultu..kita sndri uyg sering lupa..bukan org lain atau sesiapaun..kita juga yg akn sdr bhawa kita trlupa..uhuu..stuiap bnda yang kita buat kdg2 pun kita trlupa..uhuu..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...